Reklama
  • Piątek, 13 września 2013 (15:10)

    Kia Pro_cee'd GT. Sport tylko z nazwy

Pierwsza Kia określana jako GT. Ma 204-konny silnik, utwardzone zawieszenie i sportowy wygląd. Ale Pro_cee'd ze sportem nie chce mieć wiele wspólnego.

Sami Koreańczycy nie kryją tego faktu. GT z założenia nie gra w tej samej lidze co RS, Type R oraz OPC. Jego naturalnym konkurentem jest za to VW Golf GTI, który stanowi wzór w umiejętności łączenia sportu z komfortem.

Bez rewelacji

Pro_cee'd GT otrzymał pierwszy benzynowy silnik Kii z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wytwarza on 204 KM dostępne przy 6000 obr./min, jednak już przy 1750 obr./min „łapie” 265 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Reklama

Najlepszy jest fakt, że utrzymuje go aż do 4500 obr./min. To typowa jednostka wyznająca zasady downsizingu. Czyli elastyczna, dynamiczna i przy tym całkiem wstrzemięźliwa. Podczas jazdy niemiecką autostradą z prędkościami 130--170 km/h, komputer pokładowy wskazał zużycie paliwa na poziomie 10,6 l/100 km.

To naprawdę dobry wynik. GT, o masie 1359-1448 kg (w zależności od wersji wyposażenia), do 100 km/h rozpędza się w 7,7 s i jest w stanie pojechać 230 km/h. Ze sportem nie ma to zbyt wiele wspólnego.

Dla porównania wspomniany wcześniej, 220-konny Golf GTI prędkość trzycyfrową osiąga o 1,2 s szybciej. Emocji też zbytnio nie słychać. Fakt, na postoju i w niskim zakresie obrotów spod tylnego zderzaka pobrzemiewa gdzieś bulgot wydechu, ale wraz z wdrapywaniem się wskazówki obrotomierza w prawo zostaje on zagłuszony przez zwyczajny dźwięk silnika.

Przycisk GT, umieszczony na kierownicy, wcale nie wyostrza podzespołów auta. Zmienia jedynie wygląd seryjnego wyświetlacza LCD, umieszczonego pośrodku zegarów. W usportowionym Pro_cee'dzie zrezygnowano także ze wspomagania układu kierowniczego typu KiaFlexSteer, oferującego trzy tryby pracy, pozostawiając ustawienie bliskie temu najostrzejszemu, czyli Sport. Kia wprawdzie szybko zmienia kierunek jazdy, ale kierownica pracuje ze zbyt dużym oporem.

Komfort ponad sport

Zdjęcie

/Mat. Prasowe
/Mat. Prasowe

Kierowca, siedząc dość nisko, zanurzony w świetnym seryjnym fotelu Recaro, ma wręcz poczucie obcowania z samochodem, który potrafi naprawdę wiele. Na drodze Pro_cee'd GT jest zwarty i daje dużo pewności. Szkoda tylko, że ma zbyt podsterowną naturę. Co więcej, ujawnia się ona dość niespodziewanie. Auto, poruszające się na 18-calowych obręczach, zaskakuje za to porządnym komfortem – szybko i nieźle wybiera nierówności.

Koreańskie GT to samochód, który wygląda zadziornie, sportowo i rozbudza w innych chęć rywalizacji. Sportowy jest jednak tylko z nazwy. A to wcale nie musi być wadą.

Tekst: M. Struk, Zdjęcia: Kia

Zdjęcie

Kia Cee'd GT. Pięciodrziowy odpowiednik  Pro_cee'da ma taką samą moc i identyczne osiągi. Kosztuje jednak o 2000 zł więcej. /Mat. Prasowe
Kia Cee'd GT. Pięciodrziowy odpowiednik Pro_cee'da ma taką samą moc i identyczne osiągi. Kosztuje jednak o 2000 zł więcej.
/Mat. Prasowe

Zdjęcie

Wyświetlacz LCD pokazuje ciśnienie ładowania turbiny oraz chwilowo dostępny moment obrotowy... /Mat. Prasowe
Wyświetlacz LCD pokazuje ciśnienie ładowania turbiny oraz chwilowo dostępny moment obrotowy...
/Mat. Prasowe

Zdjęcie

/Mat. Prasowe
/Mat. Prasowe

Zdjęcie

GT ma usztywnione zawieszenie, odpowiednio, o 30% z przodu i o 50% z tyłu.  Z przodu zastosowano sztywniejsze tuleje, a z tyłu – grubszy stabilizator. /Mat. Prasowe
GT ma usztywnione zawieszenie, odpowiednio, o 30% z przodu i o 50% z tyłu. Z przodu zastosowano sztywniejsze tuleje, a z tyłu – grubszy stabilizator.
/Mat. Prasowe

Zdjęcie

Aluminiowe pedały, czerwona nitka na kierownicy i boczkach drzwi to sportowe atrybuty GT. Jakość – pierwszorzędna. /Mat. Prasowe
Aluminiowe pedały, czerwona nitka na kierownicy i boczkach drzwi to sportowe atrybuty GT. Jakość – pierwszorzędna.
/Mat. Prasowe

Zdjęcie

Przycisk Start/Stop oraz dostęp bezkluczykowy to seryjne atrybuty drugiej, droższej odmiany XL, wycenionej na kwotę 93 990 zł. /Mat. Prasowe
Przycisk Start/Stop oraz dostęp bezkluczykowy to seryjne atrybuty drugiej, droższej odmiany XL, wycenionej na kwotę 93 990 zł.
/Mat. Prasowe

Zdjęcie

Fotele Recaro mają elektryczną regulację  lędźwiową. Nie chce się z nich wysiadać. /Mat. Prasowe
Fotele Recaro mają elektryczną regulację lędźwiową. Nie chce się z nich wysiadać.
/Mat. Prasowe

Zdjęcie

Przycisk elektrycznego hamulca ręcznego.  Przydałaby się jednak klasyczna dźwignia. /Mat. Prasowe
Przycisk elektrycznego hamulca ręcznego. Przydałaby się jednak klasyczna dźwignia.
/Mat. Prasowe

Zdjęcie

18-calowe obręcze aluminiowe oraz czerwone zaciski hamulcowe to wyposażenie seryjne. /Mat. Prasowe
18-calowe obręcze aluminiowe oraz czerwone zaciski hamulcowe to wyposażenie seryjne.
/Mat. Prasowe

Zdjęcie

Nowy silnik Kii chętnie nabiera prędkości już  od niskich obrotów i jest całkiem oszczędny. /Mat. Prasowe
Nowy silnik Kii chętnie nabiera prędkości już od niskich obrotów i jest całkiem oszczędny.
/Mat. Prasowe

Zdjęcie

Spory bagażnik ma pojemność od 380 do 1225 l. Pod podłogą skrywa seryjne koło dojazdowe. /Mat. Prasowe
Spory bagażnik ma pojemność od 380 do 1225 l. Pod podłogą skrywa seryjne koło dojazdowe.
/Mat. Prasowe

8:45,00 min

czas Kii Pro_cee'd na 20,6-kilometrowej pętli

Zobacz również

  • Takiego samochodu na naszym rynku dotąd nie było! Kia Optima Kombi to stylowy model o dynamicznej sylwetce, który zachwyci każdego, kto poszukuje auta bezpiecznego, nowoczesnego, a zarazem taniego... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.